Hvorfor “Dovne Robert” ikke har gået på efterskole!

Robert - min mellemste søn

Robert – min mellemste søn

Tilgiv mig den lidt vovede og generaliserende  sti, dette indlæg skriver sig ud af – den er helt sikkert ikke helt retfærdig og “bulletproof”, men der er mening med galskaben. Døm selv!

Dovne Robert er ikke nødvendigvis dum. Han har måske faktisk engang været en relativt dygtig folkeskoleelev, der klarede de nationale tests med bravur. Måske tog han endda en ungdomsuddannelse.  Måske har Dovne Robert ligefrem læst på universitetet. Her blev han så en af de “dovne” studerende, der glemte at forberede sig til undervisningen og til sidst droppede ud for at blive arbejdsløs og nasse på os andre.

Læs resten

Skoler er fællesskaber

IMG_20121205_081721Ord er magiske. Det gør dem stærke. Det gør dem også farlige. Ordet skaber det det nævner, sagde Grundtvig. Så inden vi nævner skal vi overveje, hvad vi ønsker at skabe.

Med ord og vendinger som “produkt”, “vare, der skal sælges”, “kunder i butikken”… osv. har vi skabt et verden, hvor skoler er butikker, der tjenstvilligt og  professionelt sælger varen uddannelse til interesserede kunder, der opfører sig som supershoppere i et storcenter.
Misforstå mig ikke. En skole kan naturligvis fra en særlig vinkel betragtes som en forretning – for der er jo økonomi involveret, elevgrundlaget skal sikres via offentligt kendskab (markedsføring/PR) og skidtet skal jo løbe rundt! Men det er blot en vinkel. For en skole er det primære formål nemlig ikke  at løbe rundt eller måske endda lave overskud – som det gælder for den lokale iskiosk. Det primære formål er at danne og uddanne mennesker – og i den sammenhæng er en ganske anden vinkel påkrævet.

Læs resten

Vær så god at tage hele armen!

IMG_20130110_190903Man rækker nogen hånden, og så tager de hele armen. Jeg må nok indrømme, at jeg er sådant et menneske, der godt kan lide at give den hele armen. Så derfor rækker jeg gerne min hånd ud. Det samme gælder mange efterskolemennesker, har jeg erfaret.

Vi efterskolemennesker ved nemlig godt, at man skal bidrage. Det forventer vi af eleverne. Sådan ser vi også på vores skoleform. Som noget, der skal bidrage – til de unge og derigennem også til samfundet. Som indlejret i vores lovgrundlag.

Derfor rækker vi hånden ud. Vi vil gerne bidrage til målsætningen om at 95% af en årgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Vi vil gerne være håndlangere, der bruger og udvikler vores særlige muligheder for at løfte de såkaldt sidste 20%.

Uden at selvfedmen bliver til selvfedladenhed synes vi faktisk, at vi har meget at give. Også til de første og midterste procenter af ungdommen. En faglig, personlig og social styrkelse af den enkelte, som kommer hele samfundet til gode.
Læs resten

Det kalder man vist et særligt paradoks

Danske unge skal uddannes så de bliver innovative i særklasse. For Danmark skal kunne noget helt særligt for at klare sig i den globale konkurrence. Og det kræver nogle helt særlige unge mennesker og et uddannelsessystem af høj kvalitet. Det er ikke nok at være nummer 2, 3 eller 4 – I Danmark skal vi være VERDENSMESTRE.

Men i jagten på verdensmesterskaberne i uddannelse må vi til gengæld ikke være særlige. Vores uddannelsessystem og vores unge skal være ligesom resten af verdens.
Læs resten