Hvad er det væsentligste, du vil sige?

Noget af det bedste ved at være efterskolelærer er kontaktlærerarbejdet. Det er også indimellem en udfordring. Man kan fx blive tilkaldt, når der er konflikt blandt eleverne i kontaktgruppen. Hvis det er piger, kan det godt risikere at blive en langtrukken affære, når der skal redes tråde ud.

Men det behøver det ikke nødvendigvis, for samtaler bliver ikke altid bedre af at vare længe. Og ikke alt behøver altid at blive sagt, før man kan komme videre. Og da slet ikke flere gange.
Læs resten

Undervisning forstås baglæns, men må foregå forlæns…

I disse evidensbaserede tider følger her i ydmyghed overfor den menneskelige  kompleksitet et oprørsk pip. Jeg lover, at det ikke på nogen måde er videnskabeligt dokumenteret. Det er det pure tankespind. Til gengæld tror jeg på, at tanker er betydende for den menneskelige praksis. At det ikke er videnskabeligt eller evidensbaseret betyder således ikke, at det er uden relation til den virkelige og praktiske verden.

På min grunduddannelse stødte jeg på filosoffen Thomas Nagel. Ham var jeg meget fascineret af. Han har en fantastisk måde at tænke perspektivisk – at sætte fingeren på det faktum, at det samme opleves og må forklares på forskellige måder for at få det hele med.
Læs resten

Skal hylder hyldes?

IMG_20130110_190719Dansk Industri og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har udgivet en rapport om de unges omveje i uddannelsessystemet. En af de omveje, en del unge har kastet sig ud på, er et efterskoleophold i 10. klasse.

Det siger næsten sig selv, at en omvej er noget, der skal undgås – ordet omvej indikerer, at man kunne have nået samme destination på mindre omkostningsfuld vis. Og det kan vi vel alle blive enige om uhensigtsmæssigheden i.

Men hvad nu hvis man oplever noget andet, når man tager andre ruter, og hvis de oplevelser er med til at skabe nye veje i fremtiden?
Læs resten