I disse dage er vi i fuld gang med at lave uddannelsesparathedsvurderinger af vores elever. Når vi nu alligevel er i svingninger, er det en god anledning til også at vende blikket mod os selv. Og her kan både bestyrelse, ledelse og ansatte være med.

For ligesom manglende faglighed eller dårlige studievaner risikerer at tage livet af den enkeltes ungdomsuddannelse, findes der tankemønstre, der har potentiale til at tage livet af hele efterskoleformen.

Studér derfor nedenstående udsagn nøje, og overvej hvornår og hvor ofte du har tænkt eller ytret noget lignende:

1. Det er kun i 10. klasse, vi kan lave spændende efterskole og pædagogisk udvikling. I 9. klasse er der alt for mange fag og bindinger.

2. Vi har så travlt i vores engagerede hverdag på skolen, at vi ærlig talt ikke har tid og overskud til at sætte sarmarbejdsprojekter med omverden i gang.

3. 90% af vores elever ved allerede, når de kommer, at de vil i gymnasiet, så vores ressourcer er givet bedre ud et andet sted end på vejledning.

4. Der er andre skoler, der er meget bedre til at tage sig af den slags elever end os! Vi kan ikke gøre nok for dem og de ville ikke have det godt med de rammer, vi nu engang har i hverdagen.

Hvis du kan nikke genkendende til ét eller flere af tankemønstrene, er der risiko for, at din efterskoleudviklingsparathed er svækket. Er mønstrene hyppigt forekommende og kan du høre dig selv ytre dem gentagende gange for for dine kolleger eller hvem der nu ellers gider at lytte, er den decideret i fare og du bør søge hjælp omgående.

En effektiv kur mod vanetænkning er et besøg på et par andre efterskoler, der gør noget helt andet end jer selv. Book en rundvisning og få ledelse og personale til at fortælle om deres tanker og ideer.

Er du til et hurtigt fix, kan du lige netop nå at melde dig til foreningens årsmøde den første weekend i marts! Her får vi forhåbentlig også anledning til at forstyrre hinandens vanetænkning lidt.