Tale til nye elevers dag, maj 2016

De bedste advokater for vores skole er vores elever. De er også de bedste til at fortælle jer, hvad det her går ud på. Hvad I skal glæde jer til og måske også, give jer et par gode råd. Det bad jeg dem om på en samling for et par uger siden. Med deres ord og formuleringer har jeg konstrueret en tale – så dette er altså det nuværende elevholds tale til jer – Den håber jeg, I kan bruge til noget.

Det bedste ved Midtfyns Efterskole er vores fællesskab. Det specielle fællesskab man får her, er noget man aldrig oplever igen. Man får nye venner, som man kan have for evigt. Fede fællesskaber mellem nye venner. Der er altid noget at lave og nogen at være sammen med.

Det bedste er det dejlige og forpligtende fællesskab. Det er: at her har alle lov at være. Det bedste er også alle de ting, man lærer om sig selv. Og at der altid er nogen, der er der for én.

Det bedste  er sammenholdet mellem lærere og elever. Venskabet mellem lærere og elever. At de voksne viser, at de gider os.

Det bedste er også den aktive hverdag. Kombinationen af fællesskabet og det fysiske. Rammerne.

I min tid på Midtfyns Efterskole er jeg blevet meget bedre til at vise min mening. Ja, generelt bliver man bedre til alt, fordi man udvikler sig ekstremt meget. Jeg er blevet mere udadvendt og tror mere på mig selv angående de faglige fag. Jeg har lært at jeg ikke skal blande mig i andres problemer. Jeg er blevet mere social og snakker med flere.

Jeg har fundet ud af, at jeg godt kan lide at danse, spille musik og lave parkour. Jeg er blevet bedre til løb, spring, cykling og sociale færdigheder. Jeg er blevet bedre til engelsk og har fået motivation til fag og prøver.

Jeg er blevet bedre til fodbold og til at snakke med fremmede. Snakke med flere. Jeg er blevet bedre til at udtrykke mig.

Jeg har lært at være åben, snakke med andre og acceptere andre. At være fælles med andre. Jeg er kommet i god fysisk form og er blevet meget bedre til det sociale. Jeg er blevet bedre til at styre mit temperament. Og til at acceptere at folk bliver behandlet forskelligt. Tolerance. Og det at være fælles med andre.

Jeg er mere social og generelt blevet et bedre menneske. Jeg er blevet bedre til venskabelighed. Og rengøring. Jeg er blevet bedre til ikke at sætte så høje krav til mig selv og til at tro på mig selv og tro på, at jeg er god nok. Jeg er blevet bedre til at springe og bevæge mig. Jeg er blevet bedre til de fagfaglige fag.

Jeg er blevet mere selvstændig og blevet bedre til at tilbringe tid med venner. Jeg har lært at åbne op og omgås forskellige mennesker. Jeg er blevet bedre til at være social, kysse og cykle MTB.

Efter 8 måneder på efterskolen ved jeg en del, som jeg ikke vidste da jeg startede. Jeg vidste ikke, at jeg havde rytmen til at danse og spille musik. At man får et helt andet forhold til lærerne. Jeg kender mig selv bedre. Og nu ved jeg også ,hvor meget ét individ betyder for resten af efterskolen og for fællesskabet.

Jeg ved nu, hvem jeg er som person og hvad jeg vil med mit liv fremover. Jeg vidste ikke, at der var så godt et fællesskab. Jeg vidste heller ikke at man ville få sådan nogle gode venner. Og at det her fællesskab er så specielt. Ja, fællesskab er meget vigtigere, end man tror.

Jeg har opdaget at efterskole ikke kun er for problembørn eller folk der har problemer fagligt. Ja, jeg ved nu hvordan det virkeligt er. Det kan godt være, man har fået en masse at vide, men man kan ikke rigtigt sætte ord på, hvordan det virkeligt er.

Jeg ved nu, hvordan det er at have mange venner. Og hvad der skal til for at skabe et fællesskab. Jeg vidste ikke hvor godt et fællesskab, man kan få på et år. Og heller ikke at man faktisk ikke kan vente med at komme tilbage efter en weekend. Jeg vidste ikke at man altid kan få hjælp og ikke skal være bange for at starte et nyt sted. Og at der findes så mange forskellige mennesker.

Jeg vidste ikke hvor sjovt det kan være at udfordre sig selv. Jeg ved nu, at man kan få tørret fisk på Island.

Når du nu skal starte på Midtfyns Efterskole, vil jeg gerne give dig nogle gode råd, så du kan få mest muligt ud af opholdet:

Vær åben, vær positiv og vær dig selv. Del sjove kommentarer ud. Ta ja-hatten på. Lav bacon. Vær social.

Nyd året med alle, få en god start og få det meste ud af det. Du får mest ud af opholdet ved at være glad. Især i vinterperioden. Du skal udnytte at du er så tæt på dine kammerater og at der er så meget du kan lave. Vær åben og klar til alt ting. Tag det hele med et smil  – så er det 1000 gange sjovere.

Bliv her nogle weekender. Vær åben. Hold dig ikke tilbage. Du har kun et år. Vær med i alt, der er muligt. Ellers fortryder du. Vær positiv, vær dig selv og vær imødekommende. Bevæg dig uden for værelset. Luk dig ikke inde på dit værelse. Lær alle at kende, ikke bare dine nærmeste venner.

Vær social. Hør efter, vær dig selv og nyd det. Snak med mange – også dem der er anderledes. Snak med en masse forskellige og husk at nyde det, for det er hurtigt slut.

Tro ikke på ting du får at vide, med mindre det er fra personen selv. Vær åben. Ikke dømmende. Indgå i fællesskabet i stedet for at lukke dig selv udenfor. Prøv noget nyt. Nyd dit år. Læg din PC fra dig og vær social. Følg reglerne og spring ud i det.

Accepter folk som de er og vær dig selv. Tag initiativ og deltag aktivt i alle de aktiviteter, der bliver tilbudt. Nyd det så længe det varer og tænk ikke over tiden. Nyd det, nyd det, nyd det.

Og: Smil – det gør en forskel for fællesskabet!