På en efterskole er der altid voksne til stede. Udenfor undervisningstiden taler vi om vagter eller tilsyn. En efterskoles kvalitet handler ikke kun om undervisningen, men også om tilsynet. Et tilsyn kan være mange forskellige ting og spænde fra rent “opsyn” med eleverne til et dyb involvering i og tilrettelæggelse af samværet.
På skolerne er der stor forskel på, hvor mange voksne der er på tilsyn en almindelig hverdagsaften – også når man ser det i forhold til antallet af elever. Det er naturligvis bestemmende for, hvor meget tid, der er til relationen til den enkelte. Dette kan man prøve at undersøge ved at spørge eleverne om deres egen oplevelse af de voksnes nærvær på aftentilsynene.
Kvaliteten handler også om, hvordan skolens “tilsynskultur” er. Betragter de voksne sig som et “opsyn”, der blot skal holde opsyn med at skolens regler ikke brydes og sætte et plaster på, hvis nogen har slået sig? Et sådant type tilsyn er oftest at finde med kaffekop på lærerværelset – kun afbrudt af “patruljeringer” på skolen. Eller ser de voksne sig som aktive, pædagogisk formende deltagere i samværet? Et sådant tilsyn befinder sig ude blandt eleverne i færd med at samtale eller deltage i aktiviteter – kun afbrudt af korte pauser på lærerværelset.
En god efterskole prioriterer ressourcer på tilsynet, fordi her er mulighed for at øge elevernes dannelsesudbytte – ja faktisk er det samværsdelen, der i tillæg til undervisningsdelen – er helt særlig for efterskoleformen. Og det, at det er de samme voksne der underviser og har tilsyn.
En god efterskole har naturligvis også en tilsynskultur, hvor tiden bruges i samvær med eleverne – og ikke på lærerværelset.
Gode spørgsmål på rundvisningen er altså: Hvor mange voksne er der på tilsyn en almindelig aften? Og er de voksne sammen med eleverne?
Tags
#hverdagervigtig 10. klasse Autonomi Burhøns dannelse Dansk Industri Demokrati demokratisk dannelse Efterskole Efterskoleforeningen efterskolevalg eksistens Erhvervsorienterede overgange folkelig oplysning Folkemøde Forpligtende fællesskab Frafald Fællesskab Helhed Inkluderende miljøer Inklusion IT Kierkegaard ledelse livsoplysning motivation Ordet skaber det det nævner overgange pædagogik Pædagogisk udvikling Refleksion regler Respekt samfund Serendipitet Studiekompetence taler tilsyn tysk Uddannelse uddannelsespolitik udvikling undervisning Unge øvelseArkiver
- august 2022
- november 2018
- juli 2018
- april 2018
- juli 2017
- august 2016
- juli 2016
- maj 2016
- januar 2016
- november 2015
- oktober 2015
- august 2015
- november 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- oktober 2012
- september 2012
- juli 2012
- december 2011
- november 2011
- marts 2011
- februar 2011
Meta