Ja, det er en smule logistisk upraktisk, at efterskolen ligger langt væk fra hjemmet. Alt det, kan I sagtens selv regne ud!
Her skal nu alligevel lyde en opfordring til ikke at lade geografien begrænse valget – for der er også noget at vinde (og jeg ved det, fordi mine børn selv er blevet sendt på genopdragelse i det vestjyske):

• De får helt sikkert styr på det med at vaske tøj selv. Ikke bare at betjene maskinerne, men også at få det organiseret, holde øje med beholdningen af underhylere og måske lave vaskeordninger med kammeraterne.
  • De vil være tilbøjelige til at blive på efterskolen i weekenderne – og det giver dem mulighed for mange forskellige relationer med de andre elever og også gode stunder med weekendlærerne.
  • De lærer at bruge et rejsekort og finde rundt i bus- og togplaner – eller at få arrangeret samkørsel. Det er super godt at have lært – så er det nemt at besøge efterskolekammerater efter årets slutning, når man ikke lige er i 5 minutters afstand fra hinanden.
  • De møder unge fra andre landsdele og lærer andre egne at kende.
  • De kommer ikke til at tilbringe året med 5 andre fra folkeskoleklassen og 7 fra gymnastikholdet. Det er simpelthen federe at være helt på egen hånd og uden at kende en sjæl. Det vokser man af – og man får lov at starte på ny.
  • Ens forældre kommer ikke lige hele tiden rendende og mener, man lige skal med til ditten eller datten – eller lige skal sikre sig, at man nu har husket det hele eller at man ikke har hjemve. Forældrene får også hjælp til at være på afstand – og kan således lade skolen og dens voksne i fred med den unge om at løse eventuelle udfordringer.